ยินดีต้อนรับเข้าสู่บล็อกเกอร์...ผญาอีสานพาเพลินเจริญอุรา จัดทำโดย นางสาวประกายดาว ล้วนชา นิสิตสาขาสังคมศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

วันอังคารที่ 6 ธันวาคม พ.ศ. 2559

บังคับสัมผัสของผญา



บังคับสัมผัสของผญา

คำผญา เป็นคำคม คำสุภาษิต คำเปรียบเทียบ เปรียบเปรย อุปมา อุปไมย บางครั้งอาจจะไม่มีสัมผัส บางครั้งอาจจะมีหลายสัมผัสได้เหมือนกับคำสุภาษิตทางภาคกลาง ไม่มีบังคับเอก โท เหมือนโคลงสุภาพ มีการแบ่งวรรคตอนคำประพันธ์ ดังนี้

วรรคเดียว  เรียก  ยาบ  เช่น  แหวนดีย้อนหัว หรือ นกเค้าท้วงตาแม่

2-3 วรรค  เรียก  โตงโตย  เช่น  ฮั้วหลายหลักจั่งหมั้น พี่น้องหลายซั้นจังดี, ไหมงามย้อนเส้นบาง นางงามย้อนคนส่า, ผู้ซายงามย้อนเฮ็ดนาได้กินข้าว

4-6 วรรค  เรียก  ผญา  เช่น  
กินให้พิจารณ์ไว้     คะเนดูสามส่วน
นอนให้คิดสี่ด้าน     คะนิงแจ้งจั่งนอน


ผญา 2 สัมผัส หรือ กลอน 5
หลูโตนตั้งแต่หม้อ     มีคอปากบ่ออก
หลูโตนหมากลิ้นไม้     มีลิ้นปากบ่เป็น


โตงโตย 2 สัมผัส กลอน 5
บ่อนอ่อนน้ำพัดแทง     บ่อนแข็งน้ำพัดเว้น


ผญาย่อย 2 สัมผัส กลอน 7
ไฟไหม้จั่งเห็นหน้าหนู     น้ำท่วมฮู้จั่งเห็นหน้าจิล่อ


ผญา 3 สัมผัส กลอน 5
ว่าบ่มีสองซ้อน     สังมาซอนเป็นซ่ำ
ว่าบ่มีแม่น้ำ     สังมาได้ลอยแพ


ผญา 4 สัมผัส
เจ้าผู้คีงบางส่วย     สวยรวยเสมอหล่อ
เป็นว่าพ่อเจ้าปั้น     หรืออินทร์นั้นแต่งมา


ผญามีบทเสริม 1 วรรค
น้องนี้แนวนามน้อย     หมากหอยนาหน้าต่ำ
แม่นสิตัดไม้ค้ำ     แม่นสิป้ำไม้ยู้     ซูขี้นกะบ่เถิง


ผญามีบทเสริม 2 วรรค
ยากแต่นำควายตู้     หลายโตดึงจ่อง
โตหนึ่งข้องเครือเขือง     โตหนึ่งเคืองเครือเป้า
คันอ้ายบ่ไล่เต้า     ควายน้องแม่นบ่ไป




ขอบคุณข้อมูลจาก : หนังสือผญาห่อโคลง โดย ประมวล พิมพ์เสน

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น